Monday, June 26, 2017
သတင္းမီဒီယာဥပေဒ( ၂၀၁၄ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလွြတ္ေတာ္ဥပေဒအမွတ္ ၁၂ ။)
သတင္းမီဒီယာဥပေဒ
( ၂၀၁၄ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလွြတ္ေတာ္ဥပေဒအမွတ္ ၁၂ ။)
၁၃၇၅ ခုနွစ္၊ တေပါင္းလဆန္း ၁၄ ရက္
(၂၀၁၄ ခုနွစ္၊ မတ္လ ၁၄ ရက္)
ျပည္ေထာင္စုလွြတ္ေတာ္သည္ ဤဥပေဒကို ျပ႒ဌာန္းလိုက္သည္။
အခန္း(၁)
အမည္နွင့္အဓိပၸာယ္ေဖာ္ျပခ်က္
၁။ ဤဥပေဒကို သတင္းမီဒီယာဥပေဒဟု ေခၚတြင္ေစရမည္။
၂။
ဤဥပေဒတြင္ပါရွိေသာ ေအာက္ပါစကားရပ္မ်ားသည္ ေဖာ္ျပပါအတိုင္း အဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္ ေစရမည္-
(က) သတင္းမီဒီယာ ဆိုသည္မွာ သတင္းရွာေဖြျခင္း၊ ရယူျခင္း၊ ပိုင္ဆိုင္ျခင္း၊ မွတ္တမ္း တင္ျခင္း၊ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္း၊ ျဖန့္ခ်ိျခင္း အစရွိသည္တို့ကို စာ၊ အသံ၊ အရုပ္၊ ရုပ္သံ၊ ကိန္းဂဏန္း အခ်က္အလက္၊ ရုပ္ပံုဒီဇိုင္းစသည့္ အသြင္သဏၭာန္မ်ား အသံုးျပုကာ ပံုနွိပ္ မီဒီယာ၊ ရုပ္သံလွြင့္မီဒီယာ၊ အယ္ဒီတာ တာဝန္ယူမႈရွိေသာ အင္တာနက္မီဒီယာ သို့မဟုတ္ အျခား နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ လုပ္ကိုင္သည့္ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ ျပန္ျကားဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ဆိုသည္။
(ခ) သတင္းမီဒီယာသမား ဆိုသည္မွာ သတင္းမီဒီယာနွင့္ စပ္လ်ဉ္းေသာ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ရပ္ လုပ္ကိုင္သူကို ဆိုသည္။
(ဂ) ေကာင္စီ ဆိုသည္မွာ ဤဥပေဒနွင့္အညီ ဖြဲ့စည္းေသာ ျမန္မာနိုင္ငံ သတင္းမီဒီယာ ေကာင္စီကို ဆိုသည္။
(ဃ) သတင္းထုတ္လွြင့္ျပသျခင္း ဆိုသည္မွာ အသံျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ စာျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ရုပ္ပံုျဖင့္ ျဖစ္ေစ အမ်ားျပည္သူအား ထုတ္လွြင့္ျပသျခင္းကို ဆိုသည္။
(င) သတင္းစာ ဆိုသည္မွာ ေန့စဉ္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ျပည္တြင္း ျပည္ပ သတင္းမ်ား၊ ယင္းတို့နွင့္ စပ္လ်ဉ္းေသာ ေရးသားေဖာ္ျပမႈမ်ားကို ပံုမွန္ ျဖန့္ခ်ိေသာ ထုတ္ေဝစာကို ဆိုသည္။
(စ) သတင္းေထာက္ ဆိုသည္မွာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရွာေဖြရယူ၍ သတင္းမီဒီယာ တစ္ခုခုသို့ ေပးပို့သူကို ဆိုသည္။
(ဆ) စာနယ္ဇင္း ဆိုသည္မွာ သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းကို အခ်ိန္မွန္ျဖစ္ေစ၊ အခ်ိန္ကာလ မသတ္မွတ္ဘဲျဖစ္ေစ လုပ္ကိုင္လ်က္ သတင္း၊ ဝတၳု၊ ေဆာင္းပါး၊ ကဗ်ာ၊ ကာတြန္း၊ ရုပ္ပံု၊ ဓာတ္ပံု၊ သရုပ္ေဖာ္ပံု စသည္တို့ကို ရုပ္သံလွြင့္ နည္းပညာျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ အင္တာနက္ နည္းပညာျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အျခားနည္းပညာ တစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ ေဖာ္ျပထားေသာ စာအုပ္၊ စာေစာင္၊ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း စသည့္ ထုတ္ေဝစာတို့ကို ဆိုသည္။
(ဇ) သတင္းေအဂ်င္စီ ဆိုသည္မွာ ျပည္တြင္းျပည္ပမွ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ားကို စုေဆာင္း ရယူ၍ နည္းတစ္မ်ိုးမ်ိုးျဖင့္ မီဒီယာမ်ားသို့ အခေျကးေငြျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ အခေျကးေငြ မယူဘဲ ျဖစ္ေစ ျဖန့္ေဝေပးသည့္ လုပ္ငန္း၊ ေကာ္ပိုေရးရွင္း၊ ကုမၸဏီ သို့မဟုတ္ အဖြဲ့အစည္းကို ဆိုသည္။
(ဈ) စိစစ္ျခင္း ဆိုသည္မွာ စာနယ္ဇင္းတစ္ခုခုတြင္ ပါဝင္သည့္ အေျကာင္းအရာမ်ားကို ပံုနွိပ္ျခင္း မျပုမီ ျဖတ္ေတာက္ျခင္း၊ ဖယ္ရွားျခင္း၊ တားျမစ္ျခင္း၊ ပိတ္ပင္ျခင္းတို့ကို ဆိုသည္။
(ည) ဝန္ျကီးဌာန ဆိုသည္မွာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ျပန္ျကားေရးဝန္ျကီးဌာနကို ဆိုသည္။
အခန္း(၂)
ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား
၃။ ဤဥပေဒ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္-
(က) နိုင္ငံေတာ္ဖြဲ့စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ဌာန္းခ်က္နွင့္အညီ နိုင္ငံသားတိုင္း လြတ္လပ္စြာ ေရးသားထုတ္ေဝ ျဖန့္ခ်ိခြင့္ရွိသည့္ သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္၊
( ခ) သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းသည္ စတုတၳမ႑ဍိုင္အျဖစ္ ပီျပင္စြာ ရပ္တည္နိုင္ေစရန္၊
( ဂ) သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား၏ ရပိုင္ခြင့္နွင့္ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား အျပည့္အဝ ရရွိေစရန္၊
(ဃ) သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား လိုက္နာရမည့္တာဝန္၊ က်င့္ဝတ္၊ စည္းကမ္းနွင့္ က်င့္စဉ္မ်ားကို ဆိုင္ရာလုပ္ငန္း၊ အဖြဲ့အစည္းမ်ားအတြင္း သတ္မွတ္ ေရးဆြဲရန္၊
( င) နိုင္ငံသားတိုင္း၏ သတင္းသိပိုင္ခြင့္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္၊
(စ) သတင္းမီဒီယာတစ္ခုခုတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထုတ္လွြင့္မႈ တစ္ရပ္ရပ္နွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ တစ္စံု တစ္ေယာက္၏ တိုင္ျကားခ်က္၊ အျငင္းပြားခ်က္မ်ားကို နွစ္ဖက္ညွိနွိုင္းေျဖရွင္းေသာ နည္းလမ္း ျဖင့္ ေက်ေအးေျပျငိမ္းေစရန္။
အခန္း(၃)
သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ား
၄။ သတင္းမီဒီယာသမားမ်ားသည္-
(က) ဥပေဒျပုေရး၊ အုပ္ခ်ုပ္ေရးနွင့္ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာတို့၏ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒနွင့္အညီ လြတ္လပ္စြာေဝဖန္၊ ေထာက္ျပ၊ အျကံျပု ေရးသားခြင့္ရွိသည္။
( ခ) နိုင္ငံသားတိုင္း သိခြင့္ရွိေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားနွင့္ သေဘာထား အျမင္မ်ားကို က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းနွင့္အညီ စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ ေရးသားခြင့္နွင့္ သတင္းထုတ္လွြင့္ခြင့္တို့ ရွိသည္။
(ဂ) နိုင္ငံသားတစ္ဦး၏ အခြင့္အေရးဆံုးရံႈးမႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ေရးသားခြင့္ ရွိသည္။
(ဃ) သက္ဆိုင္ရာဌာန၊ အဖြဲ့အစည္းက သတ္မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းနွင့္အညီ အစိုးရရံုး၊ ဌာန၊ အဖြဲ့အစည္းမ်ားတြင္ သတင္းအခ်က္အလက္ ရယူခြင့္၊ ေနရာထိုင္ခင္း ရခြင့္နွင့္ ဝင္ထြက္သြားလာ ခြင့္တို့ ရွိသည္။
၅။ သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္း၏ ထုတ္ေဝစာသည္ စိစစ္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိသည္။
၆။ သတင္းမီဒီယာသမားတစ္ဦးသည္-
(က) ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္အရျဖစ္ေစ၊ အာဏာပိုင္အဖြဲ့အစည္း တစ္ရပ္ရပ္က ျဖစ္ေစ၊ အမိန့္ ညွြန္ျကား ခ်က္ျဖင့္ လံုျခံုေရးအဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ထားေသာ စာရင္းဇယား၊ ဓာတ္ပံု၊ မွတ္တမ္းေရးသား ခ်က္မ်ားမွအပ အမ်ားျပည္သူသိခြင့္ရွိေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ့ အစည္းမ်ားထံမွ ေတာင္းယူျကည့္ရႈခြင့္ ရွိသည္။
( ခ) အမ်ားျပည္သူ၏ ရန္ပံုေငြျဖင့္ ဖြဲ့စည္းထားေသာ အစိုးရမဟုတ္သည့္ အသင္း၊ အဖြဲ့၊ လုပ္ငန္း မ်ားမွ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ပုဒ္မခြဲ (က) ပါျပ႒ဌာန္းခ်က္နွင့္အညီ ေတာင္းယူျကည့္ရႈခြင့္ ရွိသည္။
၇။ သတင္းမီဒီယာသမားတစ္ဦးသည္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားရာေဒသ၊ အေရးအခင္း၊ အဓိကရုဏ္း၊ အမ်ားျပည္သူ ဆနၵျပရာ ေနရာေဒသတို့၌ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိ အဖြဲ့အစည္းက သတ္မွတ္ ထားေသာ စည္းကမ္းမ်ားနွင့္အညီ သတင္းရယူစဉ္တြင္-
(က) လံုျခံုေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ့အစည္းတစ္ရပ္ရပ္၏ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းျခင္း၊ သတင္းမွတ္တမ္း စသည့္ သတင္းရယူျခင္းနွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ကိရိယာမ်ားကို သိမ္းယူခံရျခင္းနွင့္ ဖ်က္ဆီးခံရျခင္း တို့မွ ကင္းလြတ္ေစရမည္။
(ခ) လံုျခံုေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ့အစည္းမ်ားရွိက ယင္းတို့၏ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မႈကို ေတာင္းခံခြင့္ ရွိေစရမည္။
၈။ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးသည္-
(က) က်င့္ဝတ္နွင့္အညီ မိမိအမည္ကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆို၍ သတင္းရယူရမည္။ သို့ရာတြင္ အမ်ားျပည္သူနွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည့္ ျပည္သူ့က်န္းမာေရး၊ ျပည္သူတို့၏ ေဘးကင္းလံုျခံုေရးနွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္တို့ကို ထိခိုက္ေစနိုင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ ဥပေဒျပုေရး၊ အုပ္ခ်ုပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးနွင့္ လူမႈစီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားတြင္ မမွန္မကန္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ မျဖစ္မေနစံုစမ္းရမည့္ သတင္းျဖစ္ ပါက သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားနွင့္အညီ သက္ဆိုင္ရာ အယ္ဒီတာ၏ ခြင့္ျပုခ်က္ျဖင့္ အမည္မေဖာ္ျပဘဲ စံုစမ္းခြင့္ရွိျပီး ထိုသို့ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေျကာင္းကို ေဖာ္ျပေပးရမည္။
(ခ) ဤဥပေဒပါ ျပ႒ဌာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ အေရးယူခံရေသာ အမႈတြင္ တရားရံုး၏ အမိန့္ အရမဟုတ္ဘဲ သတင္းမီဒီယာဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္းမ်ားကို သိမ္းဆည္းျခင္း၊ ခ်ိပ္ပိတ္ျခင္း နွင့္ ဖ်က္ဆီးျခင္းတို့မွ ကင္းလြတ္ခြင့္ ရရွိေစရမည္။
အခန္း(၄)
သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား လိုက္နာရမည့္တာဝန္နွင့္ က်င့္ဝတ္မ်ား
၉။ သတင္းမီဒီယာ သမားတစ္ဦးသည္ ေအာက္ပါ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာရန္ တာဝန္ရွိသည္ -
(က) သတင္းတိုင္းအခ်က္အလက္ တိက်မွန္ကန္ေစရန္နွင့္ တတ္နိုင္သမွ် ျပည့္စံုေစရန္ စိစစ္ျခင္း၊
( ခ) တိက်မွန္ကန္မႈမရွိေသာ သတင္းကို ေဖာ္ျပမိ၍ ျပင္ဆင္ရန္လိုအပ္ပါက ပံုနွိပ္မီဒီယာျဖစ္လွ်င္ ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ထင္ရွားေသာ စာမ်က္နွာ၌ လည္းေကာင္း၊ အျခားမီဒီယာျဖစ္လွ်င္ အနီးစပ္ဆံုး အခ်ိန္၌လည္းေကာင္း အျမန္ဆံုးေဖာ္ျပျခင္း၊
(ဂ) တရားရံုးတြင္ စစ္ေဆးဆဲအမႈမ်ားနွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ သတင္းေဖာ္ျပရာတြင္ တရားရံုးက ျပစ္မႈ ထင္ရွားစီရင္ျခင္း မျပုသမွ် ကာလပတ္လံုး တရားစြဲဆိုခံရသူအား အျပစ္ကင္းစင္သူအျဖစ္ မွတ္ယူ ျခင္းနွင့္ တရားရံုးအား မထီမဲ့ျမင္ျပုရာ ေရာက္ေသာ သတင္းေဝဖန္ခ်က္မ်ိုးကို ေဖာ္ျပျခင္းမွ ေရွာင္ျကဉ္ျခင္း၊
(ဃ) သတင္းဓာတ္ပံုနွင့္ အရုပ္အသံမ်ား ေဖာ္ျပရာတြင္ နည္းပညာတစ္ရပ္ရပ္ အသံုးျပု၍ မေလ်ာ္ကန္ေသာ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းမွ ေရွာင္ျကဉ္ျခင္း၊
(င) သတင္းေဝဖန္ခ်က္၊ အာေဘာ္နွင့္ေဆာင္းပါး ေရးသားျခင္းမွတစ္ပါး သတင္း ေရးသားသူ၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္၊ အာေဘာ္လံုးဝ မပါရွိေစျခင္း၊
(စ) တစ္ပါးသူ ပိုင္ဆိုင္သည့္ ဉာဏဆိုင္ရာပစၥည္းမ်ားကို ခြင့္ျပုခ်က္မရဘဲ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းမွ ေရွာင္ျကဉ္ျခင္း၊
(ဆ) အမ်ားျပည္သူ၏ အက်ိုးစီးပြားနွင့္စပ္ဆိုင္သည့္ သတင္းေရးသားျခင္း မဟုတ္လွ်င္ ပုဂၢိုလ္ တစ္ဦး၊ အဖြဲ့အစည္းတစ္ခု၏ ဂုဏ္သိကၡာကို တမင္ထိခိုက္ေစေသာ အေရးအသားနွင့္ လူ့အခြင့္ အေရးကို ထိခိုက္ေစေသာ အေရးအသားမ်ိုး ေဖာ္ျပျခင္းမွ ေရွာင္ျကဉ္ျခင္း၊
(ဇ) ဇာတိ၊ ကိုးကြယ္ရာဘာသာ၊ လူမ်ိုးတစ္မ်ိုးကို အေျကာင္းျပု၍ ပဋိပကၡျဖစ္ေစနိုင္ေသာ လံႈ့ေဆာ္ေရးသားမႈမွ ေရွာင္ျကဉ္ျခင္း၊
(ဈ) ျမန္မာနိုင္ငံ သတင္းမီဒီယာေကာင္စီက ထုတ္ျပန္သည့္ က်င့္ဝတ္နွင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာျခင္း။
အခန္း(၅)
သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္း ထူေထာင္ျခင္း
၁၀။ သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္လိုသူသည္ ေအာက္ပါ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ရပ္အရ လုပ္ငန္း ထူေထာင္ခြင့္ရွိသည္-
(က) တည္ဆဲျမန္မာနိုင္ငံ ကုမၸဏီမ်ား အက္ဥပေဒအရ အမ်ားနွင့္မသက္ဆိုင္ေသာ ကုမၸဏီကို ျဖစ္ေစ၊ အမ်ားနွင့္သက္ဆိုင္ေသာ ကုမၸဏီကို ျဖစ္ေစ ဖြဲ့စည္း၍ တည္ေထာင္ လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ဖက္စပ္ ကုမၸဏီကို ျဖစ္ေစ ဖြဲ့စည္း၍ လုပ္ငန္းထူေထာင္ျခင္း၊
(ခ) တည္ဆဲ ျမန္မာနိုင္ငံသားမ်ား ရင္းနွီးျမႈပ္နွံမႈဥပေဒ သို့မဟုတ္ နိုင္ငံျခားရင္းနွီးျမႈပ္နွံမႈ ဥပေဒ အရ လုပ္ငန္း ထူေထာင္ျခင္း။
၁၁။ သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္လိုသူသည္ လုပ္ငန္း အမ်ိုးအစားအလိုက္ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒနွင့္အညီ လုပ္ငန္း အသိအမွတ္ျပု လက္မွတ္ သို့မဟုတ္ လုပ္ငန္း လိုင္စင္ရယူရမည္။
အခန္း(၆)
ေကာင္စီဖြဲ့စည္းျခင္းနွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား
၁၂။ ေကာင္စီသည္ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားနွင့္ စပ္လ်ဉ္း၍ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ားနွင့္အညီ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္နိုင္ သည့္ တစ္ခုတည္းေသာ အဖြဲ့အစည္း ျဖစ္သည္။
၁၃။ နိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ဤဥပေဒပါ ရည္ရြယ္ခ်က္နွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ နိုင္ရန္ ေအာက္ပါအဖြဲ့အစည္းမ်ားမွ ပုဂၢိုလ္မ်ားပါဝင္ေသာ ျမန္မာနိုင္ငံ သတင္းမီဒီယာေကာင္စီကို အမိန့္ေျကာ္ျငာစာ ထုတ္ျပန္၍ ဖြဲ့စည္းေပးရမည္-
(က) ေကာင္စီဝင္မ်ားအျဖစ္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတက အဆိုျပုသည့္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦး၊ ျပည္သူ့ လွြတ္ေတာ္နွင့္ အမ်ိုးသားလွြတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ဌတို့က အဆိုျပုသည့္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးစီ၊
(ခ) သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား၊ သတင္းေအဂ်င္စီမ်ား၊ ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝသူမ်ား၊ စာေရးဆရာမ်ား၊ ကဗ်ာဆရာမ်ား၊ ကာတြန္းရုပ္ျပဆရာမ်ားက သတ္မွတ္အခ်ိုးအစားအလိုက္ အဆိုျပုသည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊
(ဂ) လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ စာေပယဉ္ေက်းမႈ၊ ဥပေဒေရးရာ၊ သိပၸံနွင့္နည္းပညာ ဆိုင္ရာ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္မ်ား ပါဝင္သည့္ လူထုအဖြဲ့အစည္းမ်ားက ေရြးခ်ယ္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊
(ဃ) ေကာင္စီဝင္ဦးေရကို အနည္းဆံုး ၁၅ ဦးမွ အမ်ားဆံုး ၃၀ ဦးအထိ သတ္မွတ္ေပးရမည္။
၁၄။ (က) ေကာင္စီဥကၠ႒ဌ၊ ဒုတိယဥကၠ႒ဌမ်ား၊ အတြင္းေရးမႉး၊ တြဲဖက္ အတြင္းေရးမႉးမ်ားကို ေကာင္စီဝင္မ်ားထဲမွ အမ်ားဆနၵအရ ေရြးခ်ယ္ တင္ျမွောက္ရမည္။
(ခ) ပုဒ္မခြဲ(က)အရ ေရြးခ်ယ္တင္ျမွောက္သည့္ ေကာင္စီဝင္မ်ား၏ အမည္စာရင္းကို ခန့္အပ္ တာဝန္ေပးနိုင္ေရး အတြက္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ တင္ျပရမည္။
၁၅။ (က) ေကာင္စီဝင္တစ္ဦး၏ သက္တမ္းတစ္ျကိမ္သည္ ေရြးခ်ယ္ တင္ျမွောက္ခံရသည့္ေန့မွ စ၍ သံုးနွစ္ျဖစ္သည္။
(ခ) ေကာင္စီဝင္တစ္ဦးသည္ သက္တမ္း နွစ္ျကိမ္ထက္ပို၍ တစ္ဆက္တည္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မရွိေစရ။
၁၆။ ေကာင္စီဝင္တစ္ဦးသည္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အေျကာင္းတစ္ရပ္ရပ္ေျကာင့္ ေကာင္စီဝင္ အျဖစ္မွ ရပ္စဲသည္-
(က) မိမိသေဘာဆနၵအရ နုတ္ထြက္ျခင္း၊
( ခ) ေကာင္စီဝင္တစ္ဦးဦးက သတင္းမီဒီယာသမားမ်ား လိုက္နာရမည့္ တာဝန္နွင့္ က်င့္ဝတ္မ်ား ကို တမင္ေဖာက္ဖ်က္ျခင္းေျကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေကာင္စီဝင္၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္နိုင္မႈ မရွိျခင္းေျကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေကာင္စီက သတ္မွတ္ထား ေသာ စည္းကမ္းမ်ားကို တမင္ခ်ိုးေဖာက္မႈ တစ္ခုခုေျကာင့္ ဆက္လက္ တာဝန္ေပးရန္ မသင့္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း ေကာင္စီဝင္မ်ား၏ သံုးပံု နွစ္ပံု ေထာက္ခံတင္ျပခ်က္အရ နိုင္ငံေတာ္သမၼတက ရာထူးမွ ရပ္စဲျခင္း၊
( ဂ) အက်င့္သိကၡာ ပ်က္ျပားရာေရာက္သည့္ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္တစ္မ်ိုးမ်ိုး အျပစ္ေပးခံရျခင္း၊
(ဃ) ရူးသြပ္ျခင္း သို့မဟုတ္ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္ျခင္း။
၁၇။ ေကာင္စီ၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္-
(က) သတင္းမီဒီယာကို ေစာင့္ျကည့္ျခင္းနွင့္ အရည္အေသြးျမွင့္တင္ေပးျခင္း၊
( ခ) သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္းမ်ား ျပည္ပမွ တင္သြင္းရာတြင္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ့ေစေရး အတြက္ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရဌာနမ်ားနွင့္ ညွိနွိုင္းျခင္း၊
( ဂ) သတင္းမီဒီယာဆိုင္ရာ အလုပ္ရံုေဆြးေနြးပြဲမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ား က်င္းပရန္ စီစဉ္ျခင္း၊
(ဃ) သတင္းဆိုင္ရာထူးခြ်န္သူမ်ားကို ဆုခ်ီးျမွင့္ေရးအတြက္ စာနယ္ဇင္းအဖြဲ့အစည္းမ်ားနွင့္ ညွိနွိုင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
( င) သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္း တိုးတက္ေရးအတြက္ စီမံခ်က္မ်ား ေရးဆြဲ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
( စ) လိုအပ္သည့္ အခ်ိန္တိုင္း သတင္းထုတ္ျပန္ျခင္း၊
(ဆ) ျပည္သူမ်ား သတင္းမွန္သိခြင့္ ရရွိေရးအတြက္ အစိုးရဌာန၊ အစိုးရအဖြဲ့အစည္း၊ လူထု အေျချပုအဖြဲ့အစည္းမ်ားတြင္ သတင္းထုတ္ျပန္ေရး တာဝန္ခံတစ္ဦး သတ္မွတ္ထားရွိေရးအတြက္ ေကာင္စီက ညွိနွိုင္း ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
(ဇ) မိမိလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ အေျခအေနနွင့္ ေရွ့လုပ္ငန္းစဉ္မ်ားကို နိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ တစ္နွစ္လွ်င္တစ္ျကိမ္ မပ်က္မကြက္ အစီရင္ခံျခင္း။
၁၈။ ေကာင္စီသည္ မိမိ၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လိုအပ္ေသာ ေကာ္မတီမ်ား ကို ဖြဲ့စည္းျပီး ယင္းတို့၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို သတ္မွတ္ေပးနိုင္သည္။
အခန္း (၇)
ရန္ပံုေငြနွင့္ ေထာက္ပံ့ေရး
၁၉။ ေကာင္စီသည္ မိမိလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္ ေအာက္ပါရေငြမ်ားျဖင့္ ရန္ပံုေငြ ထူေထာင္ ရမည္-
(က) ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ့မွ ေထာက္ပံ့ေငြ၊
( ခ) ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ေစတနာရွင္မ်ား၏ လႉဒါန္းေငြမ်ား၊
( ဂ) နိုင္ငံတကာအဖြဲ့အစည္းမ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ့အစည္းမ်ားက ေထာက္ပံ့ ကူညီမႈမ်ား၊
(ဃ) သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္းမ်ား၏ ထည့္ဝင္ေငြမ်ား။
၂၀။ ေကာင္စီသည္ မိမိထူေထာင္ထားသည့္ ရန္ပံုေငြမ်ားကို ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ စာရင္းျပုစုျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုစာရင္းစစ္ခ်ုပ္ရံုး၏ စစ္ေဆးမႈခံယူျခင္း၊ ေငြစာရင္းဆိုင္ရာနွင့္ ရန္ပံုေငြသံုးစြဲျခင္း ဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား သတ္မွတ္ျခင္းတို့ကို ေဆာင္ရြက္ရမည္။
အခန္း (၈)
အေရးယူျခင္း
၂၁။ နစ္နာေသာဌာန၊ အဖြဲ့အစည္း သို့မဟုတ္ ပုဂၢိုလ္သည္ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးက ပုဒ္မ ၉ တြင္ ျပ႒ဌာန္းထားသည့္ တာဝန္နွင့္က်င့္ဝတ္သိကၡာ တစ္ရပ္ရပ္ကို ခ်ိုးေဖာက္ေျကာင္း ယူဆလွ်င္ ေရွးဦးစြာ ေကာင္စီသို့ တိုင္ျကားနိုင္သည္။
၂၂။ ေကာင္စီသည္ ပုဒ္မ ၂၁ အရ တိုင္ျကားခ်က္ကို လက္ခံရရွိပါက နွစ္ဖက္ေတြ့ဆံု ညွိနွိုင္း ေျဖရွင္းျခင္းဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ားနွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ ရမည္။
၂၃။ ပုဒ္မ ၂၂ အရ ေကာင္စီ၏ ေရွ့ေမွာက္တြင္ ညွိနွိုင္းေျဖရွင္းရာ၌ ေျပလည္မႈ မရွိပါက တိုင္ျကားသူ သို့မဟုတ္ ေက်နပ္မႈမရွိသူသည္ သက္ဆိုင္ရာတရားရံုးတြင္ ဥပေဒနွင့္အညီ တရား စြဲဆိုနိုင္သည္။
၂၄။ ပုဒ္မ ၆၊ ပုဒ္မခြဲ(က) အရ အမ်ားျပည္သူ သိခြင့္ရွိေသာ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ေတာင္းယူ ျကည့္ရႈရာတြင္ ျငင္းဆန္ျခင္း၊ အခ်ိန္ဆြဲျခင္း သို့မဟုတ္ သတင္းယူသူအား ေနွာင့္ယွက္ျခင္းတို့ မျဖစ္ေစရန္ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူက စီစဉ္ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။
အခန္း (၉)
ျပစ္မႈနွင့္ျပစ္ဒဏ္မ်ား
၂၅။ (က) မည္သည့္ သတင္းမီဒီယာသမားမဆို ပုဒ္မ ၉၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ) ပါ တာဝန္နွင့္ က်င့္ဝတ္ကို က်ူးလြန္ေျကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းခံရလွ်င္ ထိုသူကို ေငြဒဏ္ အနည္းဆံုး က်ပ္တစ္သိန္းမွ အမ်ားဆံုး က်ပ္သံုးသိန္းအထိ ခ်မွတ္ ရမည္။
( ခ) မည္သည့္ သတင္းမီဒီယာသမားမဆို ပုဒ္မ ၉၊ ပုဒ္မခြဲ (ဃ)၊ ပုဒ္မခြဲ (စ) နွင့္ ပုဒ္မခြဲ (ဆ) တို့ပါ တာဝန္နွင့္က်င့္ဝတ္တစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ ျပစ္မႈက်ူးလြန္ေျကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္း ခံရလွ်င္ ထိုသူကို ေငြဒဏ္ အနည္းဆံုး က်ပ္သံုးသိန္းမွ အမ်ားဆံုး က်ပ္ ၁၀ သိန္း အထိ ခ်မွတ္ရမည္။
၂၆။ မည္သည့္ သတင္းမီဒီယာသမားမဆို ပုဒ္မ ၉၊ ပုဒ္မခြဲ (ဇ) ပါ တားျမစ္ခ်က္ကို ခ်ိုးေဖာက္ ခဲ့လွ်င္ တည္ဆဲဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ အေရးယူျခင္းခံရမည္။
အခန္း (၁၀)
အေထြေထြ
၂၇။ ေကာင္စီဝင္မ်ားသည္ ဤဥပေဒအရ ေပးအပ္ေသာတာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ခ်ိန္တြင္ ရာဇသတ္ျကီး ဥပေဒပုဒ္မ ၂၁ အရ ျပည္သူ့ဝန္ထမ္း ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။
၂၈။ ေကာင္စီသည္ မိမိ၏လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ရံုးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ ေန့စဉ္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္နိုင္ေရးအတြက္ ရံုးအဖြဲ့ကို ဖြဲ့စည္း၍ လိုအပ္ေသာ အရာထမ္း နွင့္အမႈထမ္းမ်ားကို ခန့္အပ္ တာဝန္ေပးနိုင္သည္။
၂၉။ ဥပေဒအရ တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားျပီး ျပစ္မႈျဖင့္ အေရးယူခံရသည့္ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ စာေစာင္စသည့္ မီဒီယာဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ားကို ရွာေဖြသိမ္းဆည္းရာတြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုး ဥပေဒနွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
၃၀။ ပုဒ္မ ၂၅ အရ တရားစြဲဆိုေလွ်ာက္ထားရန္ရွိက-
(က) သက္ဆိုင္ရာအစိုးရဌာန၊ အစိုးရအဖြဲ့အစည္း၏ တာဝန္ေပးအပ္ျခင္းခံရသူ တစ္ဦးဦးက တရားရံုးသို့ တိုက္ရိုက္ ေလွ်ာက္ထား စြဲဆိုရမည္။
(ခ) ပုဂၢိုလ္တစ္ဦးျဖစ္ပါက တရားရံုးသို့ တိုက္ရိုက္ေလွ်ာက္ထား စြဲဆိုနိုင္သည္။
၃၁။ (က) ဤဥပေဒ အာဏာမတည္မီက တည္ဆဲဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္အရ တည္ေထာင္ထားေသာ မီဒီယာလုပ္ငန္းသည္ သတ္မွတ္သည့္ သက္တမ္း ကုန္သည္အထိ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည္။
( ခ) သက္တမ္းကုန္ဆံုးျပီး ဆက္လက္၍ လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္လိုပါက သတ္မွတ္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားနွင့္အညီ သက္တမ္းတိုး၍ ဆက္လက္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ ရွိသည္။
၃၂။ ၁၉၆၂ ခုနွစ္၊ ပံုနွိပ္သူမ်ားနွင့္ထုတ္ေဝသူမ်ား မွတ္ပံုတင္ဥပေဒအရ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားထုတ္ေဝခြင့္ကို ကန့္သတ္တားျမစ္ေသာ အမိန့္မ်ား၊ ညွြန္ျကားခ်က္မ်ား၊ အမွာစာမ်ားနွင့္ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားသည္ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ားနွင့္ ဆန့္က်င္သမွ် ပ်က္ျပယ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။
၃၃။ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ဌာန္းခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္-
(က) ဝန္ျကီးဌာနသည္ ေကာင္စီနွင့္ညွိနွိုင္းျပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ့၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ လိုအပ္ေသာ နည္းဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဉ္းနွင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို ထုတ္ျပန္နိုင္သည္။
(ခ) ဝန္ျကီးဌာနနွင့္ ေကာင္စီတို့သည္ လိုအပ္ေသာ အမိန့္ေျကာ္ျငာစာ၊ အမိန့္၊ ညွြန္ျကားခ်က္နွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း မ်ားကို ထုတ္ျပန္နိုင္သည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ကြ်နု္ပ္ လက္မွတ္ ေရးထိုးသည္။
ပံု
သိန္းစိန္
နိုင္ငံေတာ္သမၼတ
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
၂၂-၈-၂၀၂၄ ရက်နေ့မှ ၁၇-၈-၂၀၂၅ ရက်နေ့ထိ ခေတ္တနားခို နေထိုင်ခဲ့သော အခန်းလေးပါ
-
ဇာရီမႈမ်ားကို ဆုိင္းငံျခင္း ၁။ တရားမက်င့္ထံုးအမိန္႔- ၂၁ နည္း ၂၆ အရ ဆိုင္းငံ့ျခင္း ဒီကရီအတည္ျပဳရန္ လႊဲေျပာင္းလက္ခံရရိွေသာ တရားရံုး...
-
ေျဖာင့္ခ်က္ ရည္ညႊန္းခ်က္။ ၁။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထံုးဥပေဒ ပုဒ္မ- ၁၆၄၊ ၃၆၄၊ ၅၃၃ ၂။ တရားရံုးမ်ားလက္စြဲ အပိုဒ္ ...
-
ျပစ္ခ်က္ေဟာင္း တြဲ၍စြဲဆိုလွ်င္ (ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၅) ျပစ္ခ်က္ေဟာင္းတြဲရာတြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထံုး ဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၁၁ ႏွင့္အညီ တရားရံ...
No comments:
Post a Comment